Over mij

Mijn naam is Mariëlle Verhees. Leerkracht sinds 1991, moeder sinds 1999. De mix tussen beide rollen heeft aan de wieg gestaan van dat waar ik voor sta.

Elk kind heeft recht op ontwikkeling. Aan de rest van de wereld de taak om passende omstandigheden de creëren. Als moeder en onderwijsdeskundige neem ik deze taak met passie en overtuiging op me. Voorop staat dat een kind goed in zijn velletje moet zitten om te groeien. In mijn ogen is elk kind goed zoals het is en is het aan ons om samen met het kind te ontdekken waar zijn talenten en groeimogelijkheden liggen. Om dit te kunnen ontdekken is het noodzakelijk een goede relatie op te bouwen.Vanuit die positie kun je met kinderen de dialoog aangaan. Door vragen te stellen en vooral te luisteren kun je ontdekken waar de behoeften van het kind liggen. Deze wijsheid is al erg oud en komt van Socrates zo’n 500 jaar voor Christus. Ik neem kinderen serieus ken ga ervan uit dat zij zelf de antwoorden in zich hebben. Aan ons als begeleiders de taak om de juiste vragen te stellen.

In mijn werk als leerkracht werk ik samen met kinderen, ouders en collega’s. Partnerschap tussen ouders en school heeft positieve effecten op de ontwikkeling van het kind. De driehoek Kind Ouders School staat bij mij hoog in het vaandel. Een goede relatie is de sleutel tot succes. Als ouder heb ik ervaren dat je samen met school verder komt. Deze ervaring en de kennis die ik op heb opgedaan tijdens en na het volgen van de opleiding Master Special Educational Needs, zorgen ervoor dat ik als professional tools heb op kunnen bouwen om samen met het kind en diens ouders optimale omstandigheden voor het kind te creëren.

De naam “Onderwijs In Uitvoering” is ontstaan vanuit mijn overtuiging dat ontwikkelingen in het onderwijs al doende vorm krijgen. Daar is visie, passie, daadkracht en lef voor nodig. Voor mij is samenwerking daarbij een essentiële factor.  Lang had ik de slogan 1 + 1 = 3 als lijfspreuk. Tijdens de studie Master SEN ontdekte ik dat hier een benaming voor is: t.e.a.m. (together each achieves more). Mensen groeien door relatie en samenwerking. Dat is een proces wat gaat met vallen en opstaan, samen door de modder. De weg naar de stip op de horizon is zelden een rechte lijn. Het gaat gepaard met weerstand. En dat is wat het werken in het onderwijs zo aantrekkelijk maakt.